Oblíbenost venkovní reklamy v porovnání s ostatními tradičními formáty jako je například tištěná inzerce, rádio nebo televize v posledních letech stabilně roste. A s tím se zvyšují i objemy marketingových rozpočtů.
Díky interaktivním billboardům umíme změřit počet oslovených uživatelů, interaktivní koše ve Velké Británii úspěšně propojují online a offline svět notifikacemi s reklamními sděleními, které zasílají na telefony kolemjdoucích a nově testované technologie umožňují přehrávat sdělení nakupujícím v obchodních centrech, která mohou slyšet jen oni. Ano, čtete správně.
V Dubaji testují v obchodech s potravinami netradiční formát komunikace s nakupujícími umožňující přehrávat sdělení výlučně jim tak, že nakupující, kteří stojí jen pár metrů od nich toto sdělení neslyší.
Až příště půjdete kupovat banány a sametový hlas pronese, že jsou zaručeně nejšťavnatější, vy se ohlédnete a nikdo za vámi nebude stát, budete vědět, že jste se stali obětí této nové komunikační techniky.
Rozmach reklamy mimo domov má ale i svou stinnou stránku. Díky její oblíbenosti jsme doslova zamořeni obrovským počtem billboardových ploch, reklamních panelů, nástěnek na veřejných toaletách a reklamnou číhající v dopravních prostředcích.
Některá města, včetně Prahy, proto diskutují nad možným omezením venkovní reklamy nebo alespoň nad její regulací. Z fasád na činžovních domech v Praze nedaleko Nuselského mostu tak postupně mizí obří plachty zakrývající celou architektonickou krásu budov. Připravuje se vyhláška na regulaci vývěsních štítu a výloh, billboardy z okolí dálnic postupně mizí.
Některá města šla ještě dál a zakázala venkovní reklamu jako takovou – Sao Paolo, Grenoble, nebo třeba Chenai prohlásili, že venkovní reklama hyzdí krajinu a že musí zmizet. A tak se i stalo. Další státy cíleně eliminují billboardové plochy v okolí všech silnic a dálnic i přesto, že nehodovost v místech výskytů billboardů není vyšší (OAAA, 2016) Jen si vzpomeňte, když jste se projížděli po německých, belgických, nebo španělských dálnicích, kolik billboardů jste spatřili?
Pro marketéry je tedy stále těžší dosáhnout na zákazníky, kteří tráví čím dál tím více času na cestách mimo domov. Kéž by tak existoval způsob, jak oslovit zákazníky v kolonách a na dlouhých cestách, kdy se věnují monotónní aktivitě a prahnou po distrakci. Nemyslíte?
Pokud ano, nejste sami. Množí se tak nelegálně umístěná reklama na svodidlech, zábradlích, dopravním značení, nebo třeba na semaforech. Majitelé reklamních ploch bojují s úřady v předem prohraném boji, kdy reklamní nosiče přesouvají z jednoho místa na druhé ve snaze zabránit jejich deinstalaci a alespoň zatím se jim to daří. Neexistuje totiž žádná centrální evidence povolené venkovní reklamy. To by se ale dle zpravodajství ČT 24 mělo brzy změnit. V boji s nelegální reklamou jsou municipality a kraje odhodlány pokračovat až do jejího úplného vymýcení.
I díky tomu, že lidé tráví na cestách pořád více času, bude venkovní reklama, tedy její legální formy, neustále na výsluní zájmu. A ne nadarmo. Je to jeden z nejlepších formátů pro budování povědomí o značce (více o budování povědomí v tomto článku) v poměru cena/výkon. Navíc s nástupem nových technologiií lze počítat s větší interaktivitou a lepší měřitelností. Není tedy nereálné, že v dohledné době budeme obklopeni interaktivními nosiči venkovní reklamy, které nám budou zobrazovat obsah podle historie našeho hledání na internetu. Cílení reklamy mimo domov tak bude efektivnější, než kdy dřív.
V Adwheels nabízíme elegantní řešení komunikace, která cílí jak na široké cílové publikum, tak na publika segmentovaná po regionech za velmi efektivní CPM (cena za tisíc zobrazení) – reklamu na kamionu
Díky obrovskému množství aut pohybujících se na dálnicích a silnicích i kolaterálně zasaženému publiku ve městech, nebo před supermarkety, kam kamiony potištěné reklamou sváží zboží tak dokážeme doručit skvělou návratnost investice.
Zdroje:
OAAA. (2016). Outdoor Advertising Association of America, Inc.. [online] Available at: https://www.oaaa.org/ [Accessed 19 September 2020].
Tři roky bez billboardů u silnic? Odtajněná mapa silničářů zrcadlí jejich marný boj. (2020). Retrieved 19 September 2020, from https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/billboardy-reklama-poutace-dalnice-d1-ministerstvo-dopravy-reditelstvi-silnic-a_2003020600_nkr